شروع فعالیت : 1372/04/21

تاریخ ثبت : 1375/12/11 به شماره 9369 در اداره ثبت شرکتها

سرمایه اولیه : 7،500،000،000 ریال

سرمایه فعلی : 1،210،000،000،000 ریال

مؤسس :  بنیاد شهید

جامعه هدف : خانواده های معظم شهدا و جانبازان حقوق بگیر دائم و مستمر از بنیاد شهید

اساسنامه : 52 ماده و 9 تبصره  که به امضای اعضاء هیئت امناء و  تایید بانک مرکزی و اداره ثبت شرکتها رسیده است .

حوزه فعالیت : تمام نقاط سراسر کشور که بنیاد در آنجا تاسیس گردیده است.

دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 

جلسات هیئت مدیره

 

آمار اعضای صندوق قرض الحسنه شاهد

 

 

 

اعضای فعال صندوق 

312,240 

 

  • مجموع مبلغ تسهیلات
    156,872,000,000,000 ریال 
  • مجموع تعداد تسهیلات
    2,509,492

 

  سال مالی 1396  

نوع اظهار نظر:   مطلوب

 

 

 

  سال مالی 1397   

نوع اظهار نظر : مطلوب

 

 

   دوره مالی 6 ماهه 1398   

نوع اظهار نظر : مطلوب

 

 

  سال مالی 1398  

نوع اظهار نظر : مطلوب 

 

 

  دوره مالی 6 ماهه 1399  

نوع اظهار نظر : مطلوب

  سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399  

نوع اظهار نظر : مطلوب

سنجش رضایت مندی اعضاء ایثارگری  نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد

هدف پژوهش: سنجش میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد.

مبانی نظری پژوهش:  مدل رضایت سنجی ایران

 روش شناسی پژوهش: توصیفی و از نوع همبستگی

یافته های پژوهش: یافته های توصیفی پژوهش نشان داده است که میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد با میانگین 4.185  از 5 و خط برش 3 در سطح مطلوبی قرار دارد.

علاوه بر آن؛ یافته های استنباطی پژوهش نشان داده است که میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد در سطح 99 درصد اطمینان و با سطح خطای 0.01 در سطح مطلوبی می باشد(P<0.01).

 

 

 

سامانه های صندوق

  • سامانه پیامکی استعلام ، ثبت و پیگیری درخواست وام
    این سامانه از آبان ماه سال 99 به صورت کامل و جامع عملیاتی شد و تا پایان سال بیش از 3000 فقره وام از طریق این سامانه ثبت و به اعضاء محترم پرداخت شد .

  • سامانه پیگیری درخواست های وام در بستر وب
    این سامانه نیز در زمستان سال 99 راه اندازی شد و اعضاء می توانند با وارد نمودن کد پیگیری درخواست خود از وضعیت آن مطلع شوند

آدرس وب سایت مذکور : https://pv.ebshahed.ir:8185/

تاکنون آمار مراجعه اعضا از این سامانه حدودا 7000 درخواست بوده است.

  • نرم افزار معرفی متقاضیان به بانک های عامل
  • نرم افزار نمایش آنلاین مبلغ خالص حقوق دریافتی و اطلاعات تماس اعضاء برای همکاران
    همکاران با انتخاب ماه و سال و وارد نمودن کد ملی ایثارگر از خالص حقوق دریافتی ایشان مطلع میشود ، تا با اطمینان بیشتری وام ایشان را ثبت نماید.
  • راه اندازی نرم افزار مرکز تماس هوشمند و ارتباط با مشتریان CRM:
    بخش مرکز تماس گویا توسط خط ایران مخابرات، راه اندازی شد و با شماره گیری 58123000-021 به سامانه تلفن گویا متصل می شوند.

سند چشم انداز صندوق قرض الحسنه شاهد

مأموریت

رسالت و مأموریت صندوق، نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در جامعه در راستای تحقق بخشی به بانکداری اسلامی و نیز ارائه تسهیلات و خدمات با کیفیت به اعضاء با اولویت چامعه ایثارگری می باشد. 

خط مشی

آموزه های قرآنی و اندیشه های اسلامی، اسناد بالادستی همچون: اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران، سند راهبردی شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در خصوص تکریم جامعه ایثارگری، اساسنامه صندوق قرض الحسنه شاهد، دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق های قرض الحسنه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. 

چشم انداز

دست یابی صندوق به توسعه و بالندگی سازمانی در ارائه خدمات دهی مطلوب به اعضاء خاصه جامعه ایثارگری و ترویج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در سطح ملی بواسطه به کارکیری تمامی ظرفیت های موجود درون و برون سازمانی تا سال 1404.

اصول و ارزش های محوری

اصول و ارزش های محوری حاکم بر صندوق عبارتند از: تأکید بر شفافیت، صداقت، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، امانت داری، اخلاق محوری، روزآمدی، کیفیت گرایی و مشتری مداری در خدمات دهی به اعضاء صندوق.

اهداف کلان

اهداف کلان صندوق عبارتند از:

  1. ترويج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در جامعه.
  2. خدمات دهی مطلوب به اعضاء با اولویت جامعه ایثارگری. 
  3. مشتری مداری و تکریم اعضاء خانواده های شاهد و ایثارگران. 

راهبردها

راهبردهای صندوق عبارتند از:

راهبرد1: بسترسازی جهت تقویت و ارتقاء ساختارهای سازمانی صندوق

راهبرد2: نظارت و پایش مداوم محیط درون و برون سازمانی صندوق 

راهبرد3: آسیب شناسی و شناسایی موانع و چالش‌های موجود و بهبود آن در صندوق

راهبرد4: به کارگیری تمامی ظرفیت های برون سازمانی در راه توسعه و بالندگی  سازمانی صندوق

راهبرد5: اعمال مدیریت دانش و حمایت از استعدادها و سرمایه های انسانی صندوق

راهبرد6: تقویت و ارتقاء سرمایه اجتماعی درون و برون  سازمانی در صندوق 

راهبرد7: بسترسازی جهت  توانمندسازی سرمایه های انسانی صندوق    

پژوهش ها و مطالعات انجام شده

 

  1. تدوین مدل مطلوب مدیریت راهبردی صندوق قرض الحسنه شاهد در راستای تدوین سند راهبردی صندوق
  2. آسیب شناسی صندوق قرض الحسنه شاهد(در ابعاد ساختاری، مدیریتی، فرایندی، خدمتی و تعاملی)
  3. سنجش رضایت مندی اعضاء ایثارگری  نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد
  4. نیازسنجی اعضاء سالمند صندوق قرض الحسنه شاهد
  5. سنجش رضایت شغلی کارکنان صندوق قرض الحسنه شاهد
  6. نیازسنجی کارکنان صندوق قرض الحسنه شاهد
  7. ارزیابی اثربخشی بخش های مختلف ماهنامه طلوع حسنه شاهد
  8. تحلیل محتوای سایت صندوق های قرض الحسنه خدمات مالی با تأکید بر سایت صندوق قرض الحسنه شاهد در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت
  9. ارزیابی عملکرد کارکنان صندوق قرض الحسنه شاهد
  10. طراحی و استقرار مدیریت عملکرد در صندوق قرض الحسنه شاهد
  11. واکاوی انتظارات اعضاء ایثارگری نسبت به خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد و بنیاد شهید و امور ایثارگران
  12. ارزیابی اثربخشی  برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی  «خانواده ، مهارت های زندگی  و تغذیه سالم»

تولید محتوا و نشر ماهنامه داخلی طلوع حسنه شاهد به صورت الکترونیکی

ماهنامه طلوع حسنه شاهد با فلسفه وجودی تقویت سرمایه اجتماعی سازمانی و نیز اعمال مدیریت دانش( تولید، کسب و تسهیم دانش) و نیز اطلاع رسانی در صندوق قرض الحسنه شاهد از اواسط سال 1398 آغاز به کار نموده است و  تاکنون 17 شماره از آن به چاپ و در اختیار کارکنان، اعضاء  و مخاطبان قرار گرفته است. 

دوره های آموزشی کارکنان سراسر کشور

برگزار شده توسط مرکز آموزش صندوق قرض الحسنه شاهد

نام دوره تعداد ساعت آموزشی تعداد افراد شرکت کننده نفرساعت
مبارزه با پولشویی 8 ساعت 188 1680
مبانی سازمان و مدیریت 20 ساعت 105 2100
کوچینگ 12 ساعت 92 1104
اصول فنون و مذاکرات 12 ساعت 147 1764
مدیریت مالی 20 ساعت 93 1860
صفر تا صد سرمایه گزاری در بورس 8 ساعت 108 864
بودجه بندی و روش های کنترل آن 12 ساعت 75 900
مارکتینگ پلنینگ در حال برگزاری ... ...
تحلیل تکنیکال 9 ساعت 106 954
مهارت های زندگی در نهاد خانواده 13.5 ساعت 95 1282
مبانی کامپیوتر 14 ساعت 76 1064
کارگاه مشتری مداری 4ساعت 420 1680
اصول و فنون مکاتبات اداری 4ساعت 142 568
آموزش زبان انگلیسی 48ساعت (برای دو کلاس معدل 96 ساعت) 66 3168
افزایش بهره وری 4.5 ساعت 64 288
مهارتهای ارتباطی 15ساعت 48 720
تفکر سیستمی 15ساعت 42 630
روخوانی و روانخوانی قرآن کریم 15ساعت 55 825
اصلاح الگوی زندگی در شرایط کرونا 1.5ساعت 63 283.5
کارگاه مشتری مداری 4ساعت 220 880
استعدادیابی شغلی بر اساس متد دیسک 4.5ساعت 25 112.5
معناگرایی و دانش خانواده 6ساعت 90 540
وکالت در اسناد رسمی و گواهی حصر وراثت 3ساعت 58 174
پروپوزال نویسی 6ساعت 27 162
حقوق اساسی 15ساعت 76 1140
تربیت خلاق 8ساعت 39 312
اصول بازاریابی 24ساعت 85 2040
سرمایه گذاری و اقتصاد کاربردی 20ساعت 89 1780
حسابداری و مدیریت مالی 24ساعت 67 1608
پیش در آمدی بر بورس 10ساعت 105 1050
آشنایی با صفر تا صد بورس 15ساعت 105 1575
بودجه بندی و روش های کنترل آن 16ساعت 93 1488
مزاج شناسی 5ساعت 68 340
حقوق کودک و تاثیر شرایط پاندمی کووید-۱۹ بر آن 2 ساعت 105 210

 

مجموعا 37,633 نفر ساعت

 

 

دوره های آموزشی رابطین سراسر کشور

برگزار شده توسط مرکز آموزش صندوق قرض الحسنه شاهد

تعداد افراد شرکت کننده
نام دوره تعداد ساعت آموزشی تعداد افراد شرکت کننده نفر ساعت
حقوق اساسی 15ساعت 40 600
سرمایه گذاری و اقتصاد کاربردی 20ساعت 52 1040
حسابداری و مدیریت مالی 24ساعت 52 1248
آشنایی با صفر تا صد بورس 15ساعت 52 780
بودجه بندی و روش های کنترل آن 16ساعت 54 864
مزاج شناسی 5ساعت 60 300
حقوق کودک و تاثیر شرایط پاندمی کووید-۱۹ بر آن 2 ساعت 115 230

 

مجموعا ۵,۹۴۲ نفر ساعت

 

مدیریت ارتباط با مشتری CRM

(مأموریت، اهداف، اهم شرح وظایف کلی)

مأموریت اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان

برقراری ارتباط مطلوب با اعضاء در راستای مرتفع نمودن نیازها و افزایش رضایت مندی آنها نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد

اهداف اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان

  1. مشتری مداری و تکریم اعضاء صندوق
  2. تحقق بخشی خط‌مشی ها، اهداف و راهبردهای صندوق
  3. تقویت و ارتقاء اعتماد نهادی اعضاء نسبت به عملکرد صندوق
  4. نظارت غیرمحسوس بر عملکرد رابطین و  عوامل اجرایی
  5. تقویت و ارتقاء بهره وری ( کارایی و اثربخشی) صندوق در فرایند خدمات دهی به اعضاء
  6. تعامل و مشارکت دادن اعضاء در تقویت و ارتقاء کیفیت خدمات دهی به آنان
  7. تعامل و هم افزایی با عوامل اجرایی صندوق در راستای خدمات دهی مطلوب به اعضاء
  8. تقویت و ارتقاء رضایت مندی نسبت به کیفیت خدمات دهی به اعضاء

اهم شرح وظایف اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان:

  1. تدوین و بروزرسانی دستورالعمل اجرایی مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان صندوق
  2. برقراری ارتباط اثربخش، راهنمایی و پاسخگویی به مسائل و مشکلات خدمتی اعضاء صندوق
  3. دریافت انتقاد، پیشنهاد، شکایت، تقدیر و تشکر در اشکال مختلف(حضوری، تلفنی، سرویس پیام کوتاه، سایت و پست الکترونیک) و ارزیابی آنها در راستای ارتقاء کیفیت خدمات دهی صندوق
  4. رسیدگی به مسائل و مشکلات خدمتی اعضاء و پاسخگویی در کوتاه ترین زمان ممکن
  5. ارتباط دادن اعضاء با مدیریت های مختلف صندوق حسب ضرورت در راستای حل مسائل و مشکلات خدمتی
  6. اطلاع رسانی به اعضاء و عوامل اجرایی صندوق یعنی روسای مناطق و بانکداران اجرایی
  7. تدوین  بانک اطلاعاتی اعضاء براساس شاخص های مدونCRM
  8. رصد و ارزیابی نیمرخ جغرافیایی، جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و پزشکی اعضاء صندوق جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی مطلوب
  9. رصد و پایش مداوم محیط خدمتی صندوق در قالب انجام مطالعاتی نظیر:  نیازسنجی و رضایت سنجی و... در راستای ارتقاء کیفیت خدمات دهی صندوق
  10. تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از بازخورد اعضاء نسبت به عملکرد صندوق در راستای بهبود فرایند خدمات دهی و ارتقاء رضایت مندی اعضاء
  11. ارائه راهبردها و برنامه های عملیاتی در راستای تقویت و ارتقاء کیفیت خدمات دهی صندوق جهت ارائه به مدیر عامل صندوق
  12. تهیه بروشور( کاغذی و الکترونیکی) پادکست(محتوای صوتی) و وادکست (محتوای تصویری) در راستای راهنمایی فرایند خدمات دهی به اعضاء و نیز پاسخگویی به مسائل و مشکلات کاری عوامل اجرایی صندوق
  13. بازنمایی و انعکاس عملکرد اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان در اتاق شیشه ای صندوق
  14. عملیاتی نمودن طرح سپاس در تعامل با مدیریت های مختلف صندوق جهت سرکشی به اعضاء.
  15. تدوین  و عملیاتی نمودن الگوهای تعاملی استاندارد در صندوق در راستای کیفیت خدمات دهی به اعضاء
  16. برگزای جلسات شش ماهه، سالیانه و موردی مجازی جهت راهنمایی و پاسخگویی مدیر عامل و مدیریت های مختلف با عوامل اجرایی صندوق یعنی روسای مناطق و بانکداران اجرایی.
  17. ارائه گزارش های شش ماه، سالیانه و موردی از عملکرد اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان جهت ارائه به مدیر عامل صندوق
  18. انجام سایر وظایف مرتبط با اداره مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان صندوق.

ابعاد مدیریت ارتباطات و پشتیبانی مشتریان

1- بعد جغرافیایی ؛ 2- بعد جمعیتی؛ 3- بعد اقتصادی؛ 4- بعد فرهنگی؛  5- بعد اجتماعی؛ 6- بعد روانشناختی و  7- بعد پزشکی.

پروژه دورنما

 به منظور دست یابی به آینده مبتنی بر توسعه و تحول در فعالیتهای صندوق قرض الحسنه شاهد موضوع تحول و نوآوری

 در دستور کار صندوق قرض الحسنه شاهد قرار گرفته است.

 بدین منظور و با هدف ایجاد تحول در کوتاه ترین زمان ممکن از متخصصین این امر دعوت به همکاری گردیده است . این موضوع در قالب ماموریت نوآوری به شرح زیر تشریح شده است .

ماموریت نوآوری

ایجاد یک واحد فعال و پویا در سازمان به منظور اطمینان از بهینه سازی مستمر کلیه سطوح سازمان در راستای برنامه های موجود و نیز پیشروی و گسترش فعالیت های ممتاز در مسیر نوآوری و تحول در عرصه خدمات دهی مالی به اعضا، طبق قوانین تعریف شده است.

تعریف نوآوری 

نوآوری، طبق تعاریف نوین، تنها محدود به خلق محصولات یا خدمات دارای فناوری پیشرفته یا ارائۀ ویژگی های هرچه متنوع تر و گسترده تر نیست. نوآوری تعریف خیلی خاصتری دارد: هرگونه تغییری در کلیه سطوح یک سازمان که «نیروی کار، سرمایه، مواد اولیه و اطلاعات» را به «محصولات و خدمات با ارزشتری» تبدیل ‌کند.

 

اهداف نوآوری

هدف کوتاه مدت: 

  • بازنگری در فرایندها و فعالیت های کنونی سازمان و تلاش برای بهینه سازی خدمات تعریف شده در دایرۀ قوانین و چارچوب های موجود

هدف میان مدت: 

  • بررسی مجدد اهداف و فعالیت های سازمان و امکان سنجی بازنگری در تعاریف قانونی
  • تعریف فرایندهای نوین جهت ارتقای سطح انجام ماموریت سازمانی
  • پی ریزی فرایندهای ورود نوآورانه به فعالیت های نوین قانونی در بخش خدمات مالی
  • پی ریزی تعاملات علمی بروز با دانشگاهها و موسسات علمی مرتبط با فعالیت های سازمانی

هدف بلند مدت:

  • نهادینه سازی فرهنگ نوآوری پویا در ساختار و فرایندهای سازمانی
  • تبدیل صندوق قرض الحسنه شاهد به یک فعال ممتاز در حوزۀ  ارایه تسهیلات قرض الحسنه

 

دورنمای صندوق قرض الحسنه شاهد

دست یابی صندوق به توسعه و بالندگی سازمانی در ارائه خدمات دهی مطلوب به اعضاء خاصه جامعه ایثارگری و ترویج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در سطح ملی به واسطه به کارگیری تمامی ظرفیت های موجود درون و برون سازمانی تا سال 1404.

برنامه های تحولی آتی صندوق

  • تنوع بخشی در ارائه تسهیلات به اعضاء به منظور مرتفع نمودن نیازها و افزایش رضایت مندی آنها 
  • تقویت و ارتقاء مدیریت ارتباط  مشتری  در صندوق در راستای ارائه خدمات دهی اثربخش به اعضاء  
  • اعمال مدیریت دانش و همگام شدن با تغییرات محیطی در راستای ارتقاء کیفیت خدمات دهی به اعضاء
  • ارتقاء صندوق به بانک قرض الحسنه و گسترش دامنه خدمات به کلیه ایثارگران
  • توجه به بانکداری الکترونیکی و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی اینترنت و تلفن همراه برای پرداخت وام به اعضاء
  • تشکیل کمیته مشورتی ایثارگری در صندوق جهت بهره مندی از نظرات اثربخش اعضاء در فرایند خدمات دهی
  • توانمندسازی و توجه به توسعه شغلی و فردی نیروی انسانی صندوق در قالب برنامه های آموزشی
  • ارائه خدمات مشاوره به اعضاء  در راستای راه اندازی کسب و کار و مشاغل کوچک
  • افزایش سواد مالی مشتریان از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی
  • خود ارجاعی و اخذ بازخورد ازعملکرد صندوق بواسطه توجه به مطالعات سازمانی

 

چالش ها و محدودیت ها

  • تعهد نامه محضری غیر مالی از هیئت مدیره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور عدم عضویت و ارائه تسهیلات قرض الحسنه به ایثارگران غیر حقوق بگیر از بنیاد شهید و امور ایثارگران .
    انتظارات و راه کار ها: درخواست عدم اخذ تعهد نامه غیر مالی در جهت ارائه خدمت به ایثارگران غیر حقوق بگیر از بنیاد و شاغل در سایر دستگاهها .

 


  • متوقف شدن کمک های سالیانه بنیاد شهید و امور ایثارگران به صندوق جهت تقویت بنیه مالی آن .
  • انتظارات و راه کار ها: در منابع مالی بنیاد شهید و امور ایثارگران ردیف مساعدت های بنیاد مجددا برقرار تا امکان ارائه خدمت بهتر و مناسبتر فراهم گردد. لازم بذکر است از سال 1390 تا کنون مساعدتی به این منظور در نظر گرفته نشده است .

 


  • عدم واریز به موقع کسورات ماهیانه اعضا صندوق توسط بنیاد شامل ( حق عضویت و اقساط وام های برگشتی )
    انتظارات و راه کار ها: واریز به هنگام کسورات ماهیانه هم زمان با پرداخت حقوق به جامعه هدف توسط بنیاد .

 


  • خودداری از کسر مابه التفاوت اولین افزایش حقوق اعضا در سال 1400 علیرغم دستور مکتوب ریاست عالی بنیاد  .
    انتظارات و راه کار ها: تسریع در اعمال کسر از حقوق ایثارگران در اولین فرصت ( تیرماه سال جاری ) و واریز به حساب صندوق به منظور اجابت درخواست اعضای صندوق .

 


  • عدم دسترسی به درگاه سازمان ثبت احوال کشور و دیگر سامانه های مورد نیاز صندوق در حوزه فن آوری اطلاعات بنیاد .
    انتظارات و راه کار ها: ایجاد دسترسی به منابع مذکور به منظور تسهیل در خدمات قابل ارائه به جامعه هدف ( خانواده های معظم و معزز شاهد و ایثارگران )

 


  • افزایش 38000 نفر از اعضا به دلیل انتقال حقوق از سایر دستگاه ها و ارگان های کشور
     

مکاتبه با بانک مرکزی در خصوص افزایش وام

مکاتبه با بنیاد در خصوص اخذ دسترسی به سیستم استعلام ثبت احوال با بانک مرکزی

 

مکاتبه با بنیاد در خصوص اخذ مابه التفاوت افزایش حقوق

 

 

مکاتبه بنیاد و صندوق با بانک مرکزی در خصوص ایثارگران غیرحقوق بگیر

 

تفاهم نامه با اندوخته شاهد

 

 

 

 

 

میزان کمک های مومنانه صندوق شاهد

19,720,000,000 ریال

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشروح عملکرد صندوق به سایت صندوق مراجعه بفرمایید.

www.sqsh.ir

     از حسن توجه شما صمیمانه سپاسگزاریم