مرکز تخصصی تحول و نوآوری
پروژه دورنما
به منظور دست یازیدن به آینده مبتنی بر توسعه و تحول در فعالیتهای صندوق قرض الحسنه شاهد موضوع تحول و نوآوری
در دستور کار صندوق قرض الحسنه شاهد قرار گرفته است.
بدین منظور و با هدف ایجاد تحول در کوتاه ترین زمان ممکن از متخصصین این امر دعوت به همکاری گردیده است . این موضوع در قالب ماموریت نوآوری به شرح زیر تشریح شده است .
ماموریت نوآوری
هدف از تعریف این ماموریت، ایجاد یک واحد فعال و پویا در سازمان به منظور اطمینان از بهینه سازی مستمر فرایندهای سازمان در راستای برنامه های موجود و نیز پیشروی و گسترش فعالیت های ممتاز در مسیر نوآوری و تحول در عرصه فعالیت های اقتصادی و مالی، طبق قوانین تعریف شده است.
تعریف نوآوری
نوآوری، طبق تعاریف نوین، تنها محدود به خلق محصولات یا خدمات دارای فناوری پیشرفته یا ارائۀ ویژگی های هرچه متنوعتر و گستردهتر نیست. نوآوری تعریف خیلی خاصتری دارد: هرگونه تغییری در فرایندهای یک سازمان که «نیروی کار، سرمایه، مواد اولیه و اطلاعات» را به «محصولات و خدمات با ارزشتری» تبدیل کند.
مراحل نوآوری
هدف کوتاه مدت:
- بازنگری در فرایندها و فعالیت های کنونی سازمان و تلاش برای بهینه سازی خدمات تعریف شده در دایرۀ قوانین و چارچوب های موجود
هدف میان مدت:
- بررسی مجدد اهداف و فعالیت های سازمان و امکان سنجی بازنگری در تعاریف قانونی
- تعریف فرایندهای نوین جهت ارتقای سطح انجام ماموریت سازمانی
- پی ریزی فرایندهای ورود نوآورانه به فعالیت های نوین قانونی در بخش خدمات اقتصادی
- پی ریزی تعاملات علمی بروز با دانشگاهها و موسسات علمی مرتبط با فعالیت های سازمانی
هدف بلند مدت:
- نهادینه سازی فرهنگ نوآوری پویا در ساختار و فرایندهای سازمانی
- تبدیل صندوق قرض الحسنه شاهد به یک فعال ممتاز در حوزۀ ارایه تسهیلات قرض الحسنه
دورنمای صندوق قرض الحسنه شاهد
دست یابی صندوق به توسعه و بالندگی سازمانی در ارائه خدمات دهی مطلوب به اعضاء خاصه جامعه ایثارگری و ترویج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در سطح ملی به واسطه به کارگیری تمامی ظرفیت های موجود درون و برون سازمانی تا سال 1404.
برنامه های تحولی آتی صندوق
- تنوع بخشی در ارائه تسهیلات به اعضاء به منظور مرتفع نمودن نیازها و افزایش رضایت مندی آنها
- تقویت و ارتقاء مدیریت ارتباط مشتری در صندوق در راستای ارائه خدمات دهی اثربخش به اعضاء
- اعمال مدیریت دانش و همگام شدن با تغییرات محیطی در راستای ارتقاء کیفیت خدمات دهی به اعضاء
- ارتقاء صندوق به بانک قرض الحسنه و گسترش دامنه خدمات به کلیه ایثارگران سایر دستگاهها و نیازمندان
- توجه به بانکداری الکترونیکی و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی اینترنت و تلفن همراه برای پرداخت وام به اعضاء
- تشکیل کمیته مشورتی ایثارگری در صندوق جهت بهره مندی از نظرات اثربخش اعضاء در فرایند خدمات دهی
- توانمندسازی و توجه به توسعه شغلی و فردی نیروی انسانی صندوق در قالب برنامه های آموزشی
- ارائه خدمات مشاوره به اعضاء در راستای راه اندازی کسب و کار و مشاغل کوچک
- افزایش سواد مالی مشتریان از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی
- خود ارجاعی و اخذ بازخورد ازعملکرد صندوق بواسطه توجه به مطالعات سازمانی