حوزه ی مشاوران صندوق قرض الحسنه شاهد
پیش درآمد ؛
حیات هر سازمان ، منوط به گستره ی خلاقیت و نوآوری است . لذا در جهت تحقق این مهم ، مشاوره با خبرگان و اهل فن ، می تواند زمینه ی رشد و تحول سازمان را فراهم سازد .
صندوق قرض الحسنه شاهد نیز ، از این قاعده مستثنی نیست و در سال های اخیر ، توانسته است با ایجاد فضای تعاملی در داخل و برون صندوق ، گام مؤثری را در این مسیر بردارد .
صندوق به منظور ارائه خدمات بهینه و بی عیب و نقص از کلیه ابزارها و امکانات در دسترس استفاده می نماید.
بهره گیری از نظرات و سرویسهای مبتنی بر مشورت و به اشتراک گذاردن تجربیات ناشی از سالها خدمت و تعامل با جامعه ایثارگری به عنوان محور اصلی و شاکله انتخاب مشاورین در تخصصهای مختلف و مورد نیاز صندوق قرض الحسنه شاهد قرار دارد.
این خدمات در حوزه های مختلف مالی، حقوقی، منابع انسانی، فناوری و علوم میان رشته ای از علوم انسانی تا علوم فنی و ریاضی را در بر میگیرد و بر حسب نیاز به مدیرعامل صندوق مشورتهای پاره وقت، موردی و در برخی موارد به صورت ویژه و دائمی سرویس های یاد شده ارائه می گردد .
مشاورین صندوق قرض الحسنه شاهد با توجه به جنس و ماهیت جامعه شاهد و ایثارگر می باید در شناخت و درک مستقیم و مشکلات جامعه هدف از پیش قراولان صندوق قرض الحسنه شاهد به شمار آمده و چه بسا با این رویکرد خود نیز به عنوان بازوی طرح و برنامه محسوب و بر حسب موقعیت به اقدامات اجرایی نیز متوسل شوند.
رفت و برگشت اطلاعات و دادههای علمی و عملیاتی بین حوزه مشاورین و رده های مدیریتی صندوق به ویژه مدیریت ارشد همواره به نتایج مثمر ثمری منتج گردیده است .
ارتباط حوزه مشاورین محدود به رده سازمانی دفتر مرکزی نبوده و از طریق بسترهای ارتباطی نوین در قالب طرحهای فرهنگی ، معطوف به خانواده، نظرسنجی و نیاز سنجی با در نظر داشتن استراتژی سازمانی و سیاست های تصویب شده از سوی عناصر بالادستی به ایفای نقش و اثرگذاری خود در صندوق قرض الحسنه شاهد مشغول میباشند.
الف) شناخت حوزه ی مشاوران
ب ) مسئولیت هایی که مشاور دارد:
ج ) شرح وظایف
مشاوره جهت تدوین راهبردها ، خط مشیها و برنامههای بلندمدت و تاکتیکی
مشاوره جهت آسیب شناسی در سازمان
مشاوره در زمینه های پژوهشی و نیازهای تحقیقاتی
بررسی و اظهار نظر در مورد سیاست ها و هدف گذاری
بررسی و اظهارنظر در مورد سازماندهی اهداف و فعالیت های حوزه بهره برداری
مشاوره در اطلاع رسانی و شفاف سازی قوانین و مقررات
اجرای روش های اجرایی ، دستورالعمل ها و سایر مستندات
رئوس اقدامات و فعالیت های انجام شده در صندوق قرض الحسنه شاهد از آذرماه ۱۳۹۷ به بعد؛
1-بررسی پاداش معوقه و پیگیری اخذ مجوز و پرداخت پاداش منتهی به سال ۱۳۹۶
2- مطالعه و اقدامات اولیه در خصوص فعال سازی ارزیابی عملکرد کارکنان صندوق شاهد برای اولین بار
3- هماهنگی در خصوص تامین نیروی مورد نیاز صندوق شاهد از جامعه ایثارگری با هماهنگی اداره کل اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران
4- تکمیل و ترمیم بدنه کارشناسی دفتر مرکزی از میان ایثارگران
5- طی کردن فرآیند گزینش کارکنانی که فاقد پرونده گزینشی بودند
6-تشکیل تیم های کاری در در بین مناطق به منظور استفاده از خرد جمعی و طوفان فکری
7- راه اندازی کانال اطلاع رسانی صندوق قرض الحسنه شاهد با محتوای آموزشی - سازمانی - اداری
8- انجام فرایند انتخاب حسابرس داخلی از طریق اعلان شغل و ارزیابی کارکنان
9-انتخاب حسابرس داخلی
10- تدوین دستورالعمل مربوط به وام کارکنان
11- تدوین دستورالعمل انتصابات
12- طی فرایند مربوط به شکل گیری کمیته رسیدگی به تخلفات انضباطی و اداری کارکنان با حضور اعضای جدید
13- ایجاد گردش های شغلی در ستاد و صف در پست های مدیریتی و کارشناسی به منظور کسب تجربیات در موقعیت های جدید و انتقال تجربه های قبلی به سایر همکاران
14- جایابی و شناسایی ساختمان اداری برای صندوق قرض الحسنه شاهد در مناطق مختلف شهر تهران با توجه به موقعیت اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران و در نهایت خرید ساختمان گاندی از دانشگاه شاهد با رعایت قوانین مربوطه و نظارت عوامل نظارتی با همکاری معاونت توسعه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپس تجهیز ، مرمت و بازسازی آن
15- طراحی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی با سرفصل های متفاوت و متنوع به منظور توانمندسازی کارکنان با هدف ارتقاء و توسعه فردی به منظور ارائه خدمات بهینه و سریع به خانواده معظم شهدا و ایثارگران
16- انعقاد قرارداد با موسسه آموزشی بانک مرکزی با هدف آموزش کارکنان در زمینه بانکداری با شرکت مدیران و کارشناسان صندوق قرض الحسنه شاهد
17- برگزاری مراسم مناسبتی در صندوق و همکاری نخبگان هنرمند شاهد و ایثارگر در مناسبتهای مختلف همچون هفته دفاع مقدس و سایر مناسبت های تقویمی جمهوری اسلامی
18- ایجاد پست نظارتی حراست به صورت مدیریت مقیم در مجموعه صندوق شاهد برای اولین بار
19- ترمیم پست های سازمانی به منظور افزایش بهره وری و استاندارد سازی فعالیت ها در مدیریت های تابعه صندوق شاهد
20-اقدام به نظرسنجی های مورد نیازدر زمینه فعالیتهای صندوق شاهد به منظور آگاهی از بازخوردهای انجام شده نزد جامعه هدف
21-اقدام به راه اندازی نشریه درون سازمانی طلوع حسنه شاهد به منظور انعکاس فعالیتهای صندوق به صورت ماهانه.
22- بهینه سازی و تغییرشکلی و ماهوی در سایت اطلاع رسانی صندوق به صورت مستمر با هدف دستیابی به بهترین شکل و بالاترین جذب مخاطب.
23- راه اندازی سامانه پیامکی اطلاع رسانی از بدو اقدام به درخواست تسهیلات تا دریافت وام توسط اعضای صندوق و انجام نظرسنجی های مربوطه به منظور اطمینان از ارائه بهترین خدمت
24- انعکاس آخرین فعالیت ها در سایت اطلاع رسانی صندوق به صورت شفاف و همه جانبه
25-استقرار کارشناس حقوقی مقیم در صندوق به منظور تطبیق و استاندارد سازی فعالیت ها بر اساس موازین حقوقی با هدف کاهش ریسک و هزینههای تحمیل شده بر صندوق
26- تجدید نظر وبررسی قراردادهای منعقده با هدف رعایت صرفه و صلاح صندوق
27- ایجاد کانال و بسترهای ارتباطی با بانکداران اجرایی ( رابطین مناطق ) و هویت بخشی به آنها به منظور ارائه بهترین خدمت به ایثارگران و در نظر گرفتن مکانیزمهای تشویقی و انگیزشی
28- انعقاد تفاهم نامه با بانکهای عامل به عنوان گام تکمیلی ارائه تسهیلات به اعضای صندوق و جامعه ایثارگری با هدف حل مشکلات ایثارگران از راه های ممکن
29- اقدام به دریافت آخرین نظرات و بازخوردهای کارکنان از طریق ارتباط بی واسطه مدیرعامل و تحلیل محتوای نظرات
30- بهره گیری از دانش و تجربه عوامل تخصصی فرهنگی و هنری در صندوق با هدفارتقای سطح رضایتمندی اعضای صندوق وهمچنین بالایردن میزان مشارکت کارکنان و خانواده ها در موضوعات فرهنگی
31- سازگار نمودن فعالیتهای اجرایی صندوق با شرایط کرونایی در کشور به منظور کاهش مراجعه جامعه هدف به صندوق
31- عملیاتی نمودن فرآیند کاهش زمان ارائه تسهیلات در کوتاهترین زمان ممکن به جامعه هدف و کاهش زمان پرداخت تسهیلات بصورت روز پرداخت تا حداکثر 48 ساعت
32- سعی در برطرف نمودن مصائب ناشی از حوادث پیش بینی نشده مانند سیل و زلزله از طریق ارایه تسهیلات ویژه به اعضای صندوق شاهد
33- - رایزنی های مستمر باعوامل و ارکان مربوطه در بانک مرکزی به منظور جلب موافقت و اخذ مجوزهای لازم در جهت بالا بردن میزان تسهیلات اعطایی به ایثارگران هماهنگ با تورم موجود در جامعه
34-- برگزاری جلسات عمومی و به تفکیک مدیریت ها در سطوح متفاوت سازمانی به منظور دریافت نظرات کارکنان و مشارکت در تصمیمگیریهای مرتبط
35- واگذاری تسهیلات به کارکنان صندوق به منظور برطرف نمودن مشکلات اضطراری و مشکل تامین مسکن با رعایت اولویت ها و امتیازات مربوطه برابر با دستورالعمل تنظیمی
36- - راه اندازی پیک خدمت با هدف تکریم و تعظیم جامعه هدف به ویژه والدین شهدا و جانبازان ۷۰ درصد که بنا به شرایط جسمی در مراجعه به بانکداران اجرایی دارای مشکل می باشند
37- بازنگری و بروز رسانی دستورالعمل و مقررات نحوه واگذاری تسهیلات به جامعه هدف و اجرای آزمایشی آن به منظور گرفتن بازخوردها و رفع نواقص احتمالی و موارد پیش بینی نشده.
منشور ارزش صندوق قرض الحسنه شاهد افتخار دارد در راستای ترویج فرهنگ الهی قرض الحسنه، با حفظ عزت نفس و کرامت انسانی خانواده بزرگ شاهد و ایثارگر عضو، مطلوب ترین تسهیلات مالی را در کوتاه ترین زمان برای توانمندسازی و ارتقاء سطح کیفی زندگی ایشان اعطاء نماید.