ما در طول تاریخ دانشهای بسیاری را با ترجمه به سرزمینمان انتقال دادهایم مانند فیزیک، شیمی و پزشکی. اما بعضی از دانشها با ترجمه، بهصورت کامل قابلانتقال نیستند. سواد رسانهای یکی از آنهاست چراکه هر جامعهای شاخصهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مخصوص به خود را دارد و سواد رسانهای باید متناسب با این شاخصها باشد تا نیازهای آن جامعه را تأمین و برطرف کند. یعنی سواد رسانهای دیگر کشورها، لزوماً جوابگوی نیازهای جامعه ما نیست و باید بخشی از آن بومیسازی شود. سرمایهداری، لذتگرایی و سودگرایی اساس تفکر غربی است و اگر ما با همین تفکر، سواد رسانهای را در فضای مجازی آموزش دهیم نتیجهای غیر از این موارد نخواهیم گرفت. بهتر است با بهرهگیری از نتایج پژوهشهای دیگران، محتوای آموزش سواد رسانهای را متناسب با علوم اسلامی، انسانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی خود طراحی کنیم در غیر این صورت ضررهای زیادی به جامعه وارد خواهد شد. در این میان نقش رسانههای رسمی مانند صداوسیما، خبرگزاریها و سایتهای خبری، روزنامهها و حتی تریبون امامجمعه در این آموزشها دارای اهمیت هستند و هرکدام در جایگاه خود باید در این حوزه برنامهریزی کنند.