مدیریت عملکرد در صندوق قرض الحسنه شاهد
به منظور تحقق ماموریت و فلسفه صندوق، نظام مدیریت عملکرد با تاکید بر شناسایی، تحلیل و سنجش عملکرد در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی اجرا می شود. در این سیستم کارکنان نسبت به عملکرد خود بازخوردهای مستمر و اصلاحی دریافت می کنند و ترغیب و تشویق می شوند تا از طریق اصلاح و بهبود مستمر خود، اثربخشی عملکردشان را ارتقاء دهند و به اهداف سازمانی دست یابند. این سیستم نه تنها بر رشد و پرورش افراد و واحدها تاکید دارد بلکه رشد و بالندگی سازمانی را در تحقق ماموریت اش محقق می سازد.
طراحی و عملیاتی نمودن مدیریت عملکرد در صندوق
اهداف مدیریت عملکرد در صندوق قرض الحسنه شاهد عبارتاند از:
- كمك به اجراي اهداف و راهبردهای صندوق قرض الحسنه شاهد
- بهبود شیوه خدمت دهی صندوق قرض الحسنه شاهد به اعضا جامعه هدف
- ایجاد انگیزش در افراد در راستای بهبود عملکرد؛
- كمك به افراد در جهت توسعه قابلیت های شان ؛
- ايجاد و تقویت فرهنگسازمانی مطلوب در راستای خدمت دهی به اعضا؛
- ایجاد پیوندهای اثربخش بین کاراهه شغلی کارکنان و مشوق ها و
- تصمیمگیری درباره افراد دارای عملكرد ضعيف
شیوه احصاء مدیریت عملکرد
مدل مدیریت عملکرد باتکیه بر رویکرد ترکیبی حاصل از دانش نظری موجود ( مدل های کارت امتیازی متوازن) و فرهنگ خاص سازمان تدوین گردیده است. از آنجایی که مدل های موجود را نمی توان به صورت مستقیم عملیاتی نمود با تکیه بر فلسفه و ماموریت سازمان و دانش شغلی کارکنان مدل بومی ایجاد گردید.
در ذیل ماموریت سازمان، چشم انداز ، اهداف کلان و راهبردها را مشاهده می کنید.
بیانیه ماموریت صندوق قرض الحسنه شاهد
رسالت و مأموریت صندوق، نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در جامعه در راستای تحقق بخشی به بانکداری اسلامی و نیز ارائه تسهیلات و خدمات با کیفیت به اعضاء جامعه هدف می باشد.
چشم انداز صندوق
دست یابی صندوق به توسعه و بالندگی سازمانی در ارائه خدمات دهی مطلوب به اعضاء خاصه جامعه ایثارگری و ترویج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در سطح ملی بواسطه به کارکیری تمامی ظرفیت های موجود درون و برون سازمانی تا سال 1404.
ارزش های کلیدی
اصول و ارزش های محوری حاکم بر صندوق عبارتند از: تأکید بر شفافیت، صداقت، پاسخگویی، مسئولیت پذیری، امانت داری، اخلاق محوری، روزآمدی، کیفیت گرایی و مشتری مداری در خدمات دهی به اعضاء صندوق.
اهداف کلان
اهداف کلان صندوق عبارتند از:
ترويج، توسعه و نهادینه نمودن فرهنگ قرض الحسنه در جامعه.
خدمات دهی مطلوب به اعضاء با اولویت جامعه ایثارگری.
مشتری مداری و تکریم اعضاء خانواده های شاهد و ایثارگران.
راهبردهای صندوق قرض الحسنه شاهد
استراتژی های کلی صندوق عبارتند از:
- استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت ها در چارچوب قوانین و مقررات.
- هم افزایی جهت جذب و توسعه مشارکت اعضاء با اولویت جامعه ایثارگری.
- زمینه سازی جهت یادگیری مداوم و تبدیل شدن صندوق به سازمان یادگیرنده.
- ارزیابی و أخذ بازخورد از فعالیت ها و عملکردها در صندوق.
- اعمال سیاست های آسیب شناسانه در سطوح مختلف صندوق.
- تقویت و ارتقاء تعاملات مطلوب درون و برون سازمانی.
اهداف استراتژیک صندوق
- پاسخگویی سریع و بهنگام
- چابک سازی فعالیت های کاری به منظور تسهیل خدمات (تعداد آیین نامه های به روز رسانی شده)
- شفافیت فعالیت های کاری صندوق در ابعاد مختلف
- بهبود فرایند خدمت دهی در جنبه های مختلف مدیریتی، فرایندی، ساختاری و اجرایی
- رشد و توسعه کارکنان در حیطه کاری و سازمانی
- مشتری مداری با رویکرد توجه و تکریم مشتری
- رشد و توسعه اعضاء
- توسعه و بالندگی سازمانی
- بهبود رضایت شغلی کارکنان
- رشد و پایداری (توازن درآمدها و بودجه ها، هدایای مالی، مقدار خالص منابع مالی افزایش یافته،
- ارتباطات و تعاملات اثربخش (پردازش اطلاعات، تسهیم دانش کارکنان)
- توسعه و پرورش کارکنان (فرایند مناسب منابع انسانی، جانشین پروری، فرصت های رشد فردی، برنامه های قدردانی)
- مشتری مداری( کیفیت خدمات، سرعت تحویل دهی، تامین مالی خدمات، رسیدگی به شکایت و انتقادات مشتریان)
مراحل انجام پروژه :
- برسی مدل های موجود و انتخاب مدل مناسب برای استقرار باتوجه به اهداف سازمان
- تبدیل و ترجمه اهداف و ماموریت سازمان به راهبردهای سطح سازمان و واحدها
- تدوین شاخص های کلیدی عملکرد در سطوح مختلف سازمانی، واحدی ، تیمی و فردی
- تعیین معیارهای سنجش و اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد در ابعاد مختلف برحسب مدل انتخابی
- تعیین اهداف کمی و وزن شاخص ها و دوره ارزیابی و آماده سازی برای کسب توافق نهایی (مرحله در دست اجرا)
- اجرای آزمایشی
شاخص های عملکردی که در دو طبقه عمومی و تخصصی احصاء شده اند ؛ پس از وزن دهی و تعیین معیارهای اندازه گیری ، در سطح شغلی مسئولیت ها تعیین خواهند شد و متناسب با وظایف شغلی افراد شاخص های عملکرد در نیمه دوم سال به صورت آزمایشی اجرایی خواهند شد. در مرحله بعدی پیشرفت کار سعی در توسعه نرم افزار مدیریت عملکرد و داشبوردهای آنلاین مدیریتی هستیم.