مطالعات کاربردی
مقدمه
در راستای توانمند سازی و توسعه فردی کارکنان صندوق قرض الحسنه شاهد مدیریت طرح و برنامه در تعامل با مرکز آموزش مدیریت اداری و منابع انسانی، مبادرت به انجام نیاز سنجی توافقی میان کارکنان نموده است و از این طریق براساس بیشترین فراوانی، نیازها و ترجیحات کارکنان نسبت به نوع آموزش توسعه فردی شامل: مهارت های زندگی، تغذیه سالم و ICDL شناسایی و در ادامه دوره های آموزشی خانواده و مهارت زندگی (در 9 جلسه) و نیز خانواده و تغذیه سالم (در2 جلسه ) در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی و برگزار گردید. در ادامه به ارزیابی اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی «خانواده، مهارت های زندگی و تغذیه سالم» پرداخته شده است. بدین ترتیب:
1- یافته های توصیفی
الف- توصیف ویژگی های جمعیتی
- متوسط سن پاسخگویان در این ارزیابی آموزشی44 سال بوده است. علاوه بر آن، نیمی از پاسخگویان بالای 45 سال و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. همچنین بیشترین تجمع فراوانی پاسخگویان متعلق به طبقه سنی 48 سال بوده است.
-92 درصد(معادل 46 نفر) از پاسخگویان در این ارزیابی آقا و 6.1 درصد( معادل 3 نفر) خانم بوده اند( 1.9 درصد نیز بی جواب ).
- متوسط تحصیلات پاسخگویان در این ارزیابی آموزشی، تحصیلات کارشناسی بوده است. علاوه بر آن، نیمی از پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی و پایین تر و نیمی دیگر نیز بالاتر از آن قرار داشته اند. همچنین بیشترین تجمع فراوانی پاسخگویان متعلق به طبقه تحصیلی کارشناسی بوده است.
- بیشترین تجمع فراوانی پاسخگویان از حیث پست سازمانی، متعلق به طبقه کارشناس بوده است.
-متوسط و نیز بیشترین فراوانی میزان هزینه های خانواده بالای 10 میلیون تومان بوده است.
-88 درصد( معادل 44 نفر) از پاسخگویان در این ارزیابی شاغل در صف و 12 درصد( معادل 6 نفر) شاغل در ستاد بوده اند.
ب- توصیف داده ها:
1- اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی:
جدول1؛ اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی
دوره آموزشی توسعه فردی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
تا حدودی |
7 |
14.0 |
14.0 |
زیاد |
33 |
66.0 |
80.0 |
خیلی زیاد |
10 |
20.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 4.06 (زیاد) نما: 4(زیاد) میانه: 4(زیاد ( |
همان گونه که جدول1 نیز نشان می دهد؛ میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی از منظر پاسخگویان به ترتیب:14درصد تا حدودی، 66 درصد زیاد و20 درصد نیز خیلی زیاد بوده است. توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی، در سطح زیاد بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان به میزان زیاد و بالاتر معتقد به اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار بوده اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی از منظر پاسخگویان متعلق به طبقه زیاد بوده است.
2- اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی:
جدول2؛ اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی
دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
تا حدودی |
8 |
16.0 |
16.0 |
زیاد |
33 |
66.0 |
82.0 |
خیلی زیاد |
9 |
18.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 4.02 (زیاد) نما: 4(زیاد) میانه: 4(زیاد ( |
همان گونه که جدول2 نیز نشان می دهد؛ میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی از منظر پاسخگویان به ترتیب: 16 درصد تا حدودی، 66 درصد زیاد و 18 درصد نیز خیلی زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی، در سطح زیاد بوده است.علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان به میزان زیاد و بالاتر معتقد به اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار بوده اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی از منظر پاسخگویان متعلق به طبقه زیاد بوده است.
3- میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم :
جدول 3؛ اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم
دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
کم |
1 |
2.0 |
2.0 |
تا حدودی |
8 |
16.0 |
18.0 |
زیاد |
35 |
70.0 |
88.0 |
خیلی زیاد |
6 |
12.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 3.92 (تا حدودی) نما: 4( تا حدودی) میانه: 4( تا حدودی ( |
همان گونه که جدول3 نیز نشان می دهد؛ میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم از منظر پاسخگویان به ترتیب: 2 درصد کم،16 درصد تا حدودی،70 درصد زیاد و 12 درصد نیز خیلی زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم از دید پاسخگویان، در سطح زیاد بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان به میزان زیاد و بالاتر معتقد به اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم از منظر پاسخگویان متعلق به طبقه زیاد بوده است.
4- رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی ( ساعت 21 شب):
جدول4؛ رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی
رضایت مندی کارکنان از زمان برگزاری دوره آموزشی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
خیلی کم |
6 |
12.0 |
12.0 |
کم |
7 |
14.0 |
26.0 |
تا حدودی |
20 |
40.0 |
66.0 |
زیاد |
14 |
28.0 |
94.0 |
خیلی زیاد |
3 |
6.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 3.02 (تا حدودی) نما: 3( تا حدودی) میانه: 3( تا حدودی ( |
همان گونه که جدول4 نیز نشان می دهد؛ میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی به ترتیب:12 درصد خیلی کم،14 درصد کم،40 درصد تا حدودی، 28 درصد زیاد و6 درصد نیز خیلی زیاد بوده است. توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی در سطح متوسط بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان دارای میزان رضایت مندی تاحدودی و بالاتر نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی متعلق به طبقه تا حدودی بوده است.
5- رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی:
جدول5؛ رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی
رضایت مندی کارکنان از تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
کم |
4 |
8.0 |
8.0 |
تا حدودی |
23 |
46.0 |
54.0 |
زیاد |
22 |
44.0 |
98.0 |
خیلی زیاد |
1 |
2.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 3.40 ( تا حدودی) نما: 3 ( تا حدودی) میانه: 3 ( تا حدودی ( |
همان گونه که جدول5 نیز نشان می دهد؛ میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی به ترتیب: 8 درصد کم، 46 درصد تاحدودی، 44 درصد زیاد و 2 درصد نیز خیلی زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی در سطح متوسط بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان دارای میزان رضایت مندی تاحدودی و بالاتر نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی متعلق به طبقه تا حدودی بوده است.
6- رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی:
جدول 6؛ رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی
رضایت مندی کارکنان از دانش اساتید دوره آموزشی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
تا حدودی |
8 |
16.0 |
16.0 |
زیاد |
32 |
64.0 |
80.0 |
خیلی زیاد |
10 |
20.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 4 (زیاد) نما: 4 ( زیاد) میانه: 4 ( زیاد( |
همان گونه که جدول 6 نیز نشان می دهد؛ میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی توسعه فردی به ترتیب: 16درصد تاحدودی، 64 درصد زیاد و20 درصد نیز خیلی زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی، در سطح زیاد بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان دارای میزان رضایت مندی زیاد و بالاتر نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی توسعه فردی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی متعلق به طبقه زیاد بوده است.
7- رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی:
جدول7؛ رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی
رضایت مندی کارکنان از توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی |
فراوانی |
درصد فراوانی |
درصد فراوانی تجمعی |
تا حدودی |
13 |
26.0 |
26.0 |
زیاد |
26 |
52.0 |
78.0 |
خیلی زیاد |
11 |
32.0 |
100.0 |
تعداد کل |
50 |
100.0 |
|
میانگین رتبه: 3.96 (زیاد) نما: 4 ( زیاد) میانه: 4 ( زیاد( |
همان گونه که جدول 7 نیز نشان می دهد؛ میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی توسعه فردی به ترتیب: 26 درصد تاحدودی، 52 درصد زیاد و 32 درصد نیز خیلی زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی توسعه فردی، در سطح زیاد بوده است. علاوه بر آن؛ نیمی از پاسخگویان معتقد به میزان رضایت مندی زیاد و بالاتر نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی توسعه فردی و نیمی دیگر نیز پایین تر از آن قرار داشته اند. در نهایت بیشترین تجمع فراوانی میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی توسعه فردی متعلق به طبقه زیاد بوده است.
2- یافته های استنباطی
در این مرحله نسبت به آزمون میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی های جمعیتی کارکنان اقدام شده است. لذا نتایج ذیل به دست آمده است:
1-بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی سن تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب سن تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
2- بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی جنس تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب جنس تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
3- بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب تحصیلات تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
4- بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی پست سازمانی تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب پست سازمانی تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
5- بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی هزینه های خانواده تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب هزینه های خانواده تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
6- بین میزان اثربخشی برگزاری دوره های آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی جمعیتی محل خدمت تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب محل خدمت تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
نتیجه گیری:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی «خانواده و مهارت های زندگی و خانواده و تغذیه سالم» آغاز شده است. نتایج پژوهش بیانگر موارد ذیل بوده است:
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی، در سطح زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و مهارت های زندگی، در سطح زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی خانواده و تغذیه سالم از دید پاسخگویان، در سطح زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به زمان برگزاری دوره آموزشی در سطح متوسط بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی در سطح متوسط بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به دانش اساتید دوره آموزشی، در سطح زیاد بوده است.
توزیع جامعه آماری مورد بررسی نشان می دهد که میزان رضایت مندی کارکنان نسبت به توانایی و مهارت اساتید دوره آموزشی، در سطح زیاد بوده است.
در نهایت بین اثربخشی دوره های آموزشی برحسب ویژگی های جمعیتی: سن، جنس، تحصیلات، پست سازمانی، هزینه های خانواده و محل خدمت تفاوت معناداری مشاهده نشده است و لذا میزان اثربخشی برگزاری دوره آموزشی توسعه فردی برحسب ویژگی های جمعیتی تقریباً یکسان بوده است(P>0/05).
در نهایت با توجه به متوسط بودن میانگین های ساعت برگزاری دوره آموزشی( یعنی: 3.02 ) و تاریخ و روز برگزاری دوره آموزشی( یعنی: 3.40) پیشنهاد می شود که نسبت به برگزاری تاریخ، روز و ساعات دوره آموزشی مذکور از کارکنان نظرخواهی شود و بیشترین فراوانی تاریخ، روز و ساعات دوره آموزشی از سوی کارکنان صندوق ملاک نهایی تصمیم گیری قرار گیرد.
پایان