سنجش رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی
صندوق قرض الحسنه شاهد
هدف پژوهش: سنجش میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد.
مبانی نظری پژوهش: بیس نظری سنجش میزان رضایت مندی اعضاء صندوق قرض الحسنه شاهد؛ مدل رضایت سنجی ایران مشتمل بر هفت مولفه : کیفیت درک شده( در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری )، انتظارات درک شده، ارزش درک شده، تصویر ذهنی، رضایت کلی، وفاداری و نارضایتی بوده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت تحقیق توصیفی، به لحاظ نوع تحقیق کاربردی، به لحاظ استراتژی تحقیق دارای استراتژی قیاسی و به لحاظ ماهیت داده در زمره مطالعات پیمایشی قلمداد می گردد. علاوه بر آن داده های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته 32 سئوالی از روی640 نفر از اعضاء ایثارگری صندوق قرض الحسنه شاهد در 31 استان که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و قائده نمونه گیری کوکران با فاصله اطمینان 95 درصد و سطح خطای 0/04 نیز حداکثر واریانس( مقدار p و q برابر 0/5) انتخاب شده بودند؛ گردآوری گردید. به منظور اعتبارسنجی ابزار از اعتبار محتوایی صوری کیفی و برای پایایی سنجی از روش همسازی درونی گویه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است.
یافته های پژوهش:
یافته های توصیفی پژوهش: یافته های توصیفی پژوهش نشان می دهد که میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد با میانگین 97/025 (و با میانگین آزمون و یا خط برش69) بالای خط برش و در سطح مطلوبی قرار دارد. بدین ترتیب:
جدول1؛ توزیع آمار مرکزی و پراکندگی متغیر رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد و مولفه های آن
رضایت مندی اعضاء نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق و مولفه های آن |
تعداد گویه |
میانگین |
خط برش |
انحراف معیار |
کمینه |
بیشینه |
تعداد کل |
متغیر رضایت مندی |
23 |
97/025 |
69 |
12/123 |
35 |
115 |
640 |
مولفه کیفیت درک شده |
4 |
17/467 |
12 |
2/350 |
4 |
20 |
640 |
مولفه انتظارات درک شده |
4 |
17/207 |
12 |
2/529 |
4 |
20 |
640 |
مولفه ارزش درک شده |
3 |
12/341 |
9 |
2/233 |
3 |
15 |
640 |
مولفه تصویر ذهنی |
3 |
12/937 |
9 |
2/081 |
3 |
15 |
640 |
مولفه رضایت کلی |
3 |
11/787 |
9 |
2/381 |
3 |
15 |
640 |
مولفه وفاداری |
3 |
12/760 |
9 |
2/067 |
3 |
15 |
640 |
مولفه نارضایتی |
3 |
5/450 |
9 |
2/561 |
3 |
15 |
640 |
نمونه کل( تعداد مشاهدات معتبر) |
640 |
یافته های استنباطی پژوهش:
این مرحله به آزمون فرضیه های تحقیق اختصاص دارد. لذا ابندا باید نرمال بودن و یا نرمال نبودن توزیع متغیر رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد مشخص گردد. جدول2؛ توزیع نرمال و غیر نرمال بودن متغیر رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد را براساس آزمون آماری کلموگروف - اسمیرنوف تک نمونه ای نشان می دهد:
جدول(2): توزیع نرمال و غیرنرمال بودن متغیر رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد
آزمون کلموگروف- اسمیرنوف تک نمونه ای |
نتایج آزمون |
|
متغیر رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق |
||
میانگین |
97/025 |
|
انحراف معیار |
12/123 |
|
تفاوت بیشترین قدر مطلق |
|
0/069 |
|
0/069 |
|
|
0/055- |
|
مقدار |
1/748 |
|
سطح معناداری آزمون |
0/004 |
|
تعداد کل |
640 |
یافته های جدول2 نشان می دهد که توزیع داده های رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد براساس آزمون آماری کلموگروف- اسمیرنوف تک نمونه ای نرمال نمی باشد؛ چراکه سطح معناداری آزمون در سطح خطای 0/01 معناداری (P<0/01) می باشد. بنابراین به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های کیفی(ناپارامتریک) استفاده می شود. در ادامه به آزمون فرضیه های پژوهش پرداخته می شود:
جدول 3، نتایج آزمون کای اسکوئر تک نمونه ای برای مقایسه میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد برحسب وضع موجود با وضع مطلوب
میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری |
فراوانی مشاهده شده |
فراوانی مورد انتظار |
اختلاف(باقیمانده) |
کم |
4 |
160/0 |
156/0- |
تا حدودی |
11 |
160/0 |
149/0- |
زیاد |
191 |
160/0 |
31/0 |
خیلی زیاد |
434 |
160/0 |
274/0 |
نمونه کل(تعداد مشاهدات معتبر) |
640 |
|
640: Valid observations 0.000 Sig: Chi-Square : 766.078 df : 3
یافته های استنباطی پژوهش نشان می دهد که بین میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد برحسب وضع موجود با وضع مطلوب تفاوت معناداری در سطح خطای 0/01 معناداری مشاهده شده است(P<0/01). همچنین جهت اختلاف(باقیمانده) مقادیر فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار برای طبقات مختلف رضایت مندی اعضاء بیانگر آن است که فراوانی مشاهده شده میزان رضایت مندی در طبقات زیاد و خیلی زیاد بیشتر از فراوانی مشاهده شده در سایر طبقات می باشد و لذا میزان رضایت مندی اعضاء در سطح مطلوبی می باشد.
علاوه بر آن، سایر یافته های استنباطی پژوهش منشان داده اسنت که بین میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد بر حسب ویژگی های جمعیتی : سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، وضعیت تأهل، میزان درآمد ماهیانه خانواده، میزان هزینه ماهیانه خانواده تفاوت معناداری مشاهد نشده است؛ یعنی از این حیث میزان رضایت مندی اعضاء تقریباً یکسان بوده است. ولی میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد بر حسب استان محل سکونت اعضاء تفاوت معناداری در سطح خطای 0/01 معناداری مشاهده شده است.
بحث و نتیجه گیری:
در مجموع اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی نسبت به بررسی رضایت مندی اعضاء ایثارگری نسبت به صندوق قرض الحسنه شاهد داشته باشیم؛ باید گفت که بیشترین میزان رضایت مندی اعضاء متعلق به طبقه خیلی زیاد بوده است و لذا از این حیث رضایت مندی اعضاء در سطح مطلوبی می باشد.
علاوه بر آن اگرچه میزان رضایت مندی برحسب ویژگی های جمعیتی سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، وضعیت تأهل، میزان درآمد ماهیانه خانواده، میزان هزینه ماهیانه خانواده تفاوت معناداری را نشان نداده است؛ یعنی از این حیث میزان رضایت مندی اعضاء تقریباً یکسان بوده است. اما با بررسی و مشاهده میانگین رتبه ها می توان دریافت که در رابطه با سن، گروه های سنی بالاتر رضایت مندی بیشتری را نشان داده اند و لذا می توان راهگشایی اندک وام را برای جوان ترها بیان کرد. در رابطه با جنس هم همین امر صادق است؛ یعنی زن ها رضایت بیشتری نسبت به مردها نشان داده اند.
در رابطه با میزان تحصیلات، دارندگان تحصیلات تکمیلی رضایت کمتری نسبت به سایر طبقات تحصیلی نشان داده اند. در رابطه با وضعیت شغلی، بازنشسته، سرباز و شاغل بخش خصوصی و آزاد رضایت کمتری نسبت به سایر طبقات نشان دادند. در رابطه با وضعیت تأهل، مجردها و مطلقه ها رضایت کمتری نسبت به سایر طبقات نشان داده اند. در رابطه با میزان درآمد ماهیانه خانواده، دارندگان میزان درآمد پایین تر، رضایت کمتری نشان داده اند. در رابطه با میزان هزینه ماهیانه خانواده، دارندگان میزان هزینه پایین تر، رضایت کمتری نشان داده اند. لذا از این حیث می توان چنین نتیجه گرفت: الف- کسانی که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار بودند؛ رضایت بیشتری داشتند. ب- کسانی که مشکلات اقتصادی کمتری داشتند؛ رضایت بیشتری داشتند. لذا در نظر گرفتن مکانیسم ها و رویه های قانونی برای افزایش میزان وام اقشار آسیب پذیر( به لحاظ مالی و حمایتی) در ارتقاء میزان رضایت مندی موثر خواهد بود.
اما نکته ای که حائز اهمیت است؛ این است که میزان رضایت مندی اعضاء ایثارگری بر حسب استان محل سکونت اعضاء در سطح 0/01 خظا معنادار بوده است و لذا اعضاء استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان، مازندران و کرمان، خراستان رضوی و گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و تهران بزرگ،آذربایجان غربی و لرستان، ایلام، خوزستان و یزد، همدان، اصفهان، تهران شرق، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین، کردستان، قم، زنجان، سمنان، هرمزگان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به ترتیب بیشترین تا کمترین میزان رضایت مندی را نسبت به کیفیت خدمات دهی صندوق قرض الحسنه شاهد نشان داده اند.