بازنگری و بروزرسانی دستورالعمل اجرایی نظام جامع پیشنهادات
و الکترونیکی شدن دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات
الف- آسیب شناسی و بازنگری دستورالعمل اجرایی نظام جامع پیشنهادات:
به منظور اعمال مدیریت دانش، استفاده بهینه از ظرفیت های علمی کارکنان و نیز مشارکت سازمانی در فرایند کار، نظام جامع پیشنهادات در صندوق قرض الحسنه شاهد ایجاد و دستورالعمل و مکانیسم های اجرایی برای آن در نظر گرفته شده است. این دستورالعمل در سال 1398 مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است و نسبت به مواردی همچون: اضافه شدن دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات و ارکان آن، فرایند کارشناسی پیشنهادات واصله، تعداد کارشناس ارزیابی کننده و شرایط شان، تهیه فرم امتیاز دهی و اولویت بندی عناوین پیشنهادی( از حیث هزینه و فایده، قابل عملیاتی شدن و اثربخشی) جهت طرح در جلسه شورای نظام جامعه پیشنهادات و نیز فرایند عملیاتی شدن موضوعات تأئید شده و... در تغییراتی در دستورالعمل اجرایی ایجاد و پس از آن تداوم فعالیت شورای نظام جامع پیشنهادات در دستور کار قرار گرفته است.
ب- الکترونیکی شدن فعالیت دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات:
لازم به ذکر است که در راستای الکترونیکی شدن فرایندها در صندوق قرض الحسنه شاهد مقرر گردید که در تعامل با مدیریت IT کلیه فرایند کاری مرتبط با نظام جامع پیشنهادات الکترونیکی گردد. به بیان دیگر اولا تمامی عناوین ارسالی در سایت بارگزاری تا کارکنان و مدیران در جریان پیشنهادات ارسالی قرار گیرند و از سوی دیگر نسبت به ارسال موضوعات تکراری ممانعت نماید. دوما ارسال و ارزیابی پیشنهادات و نیز برگزاری جشنواره های ملی نظام جامع پیشنهادات از این طریق انجام خواهد گرفت.
از جمله محاسن الکترونیکی شدن دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات موارد موارد ذیل می باشند:
1- سهولت در انجام فرایند کار؛
2- اطلاع رسانی نسبت به پیشنهادات دریافتی؛
3- تعیین تکلیف و مشخص شدن پیشنهادات ارسالی از سوی کارکنان؛
4- جلوگیری از ارائه پیشنهادات تکراری از سوی کارکنان؛
5- بستری دائمی برای برپایی جشنواره ملی نظام پیشنهادات؛
6- تسهیم دانش با سایر همکاران بواسطه انعکاس پیشنهادات؛
جدول عملکرد دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات طی سنوات 1395 تا اسفند ماه 1399
پیشنهادات |
سال 1395 |
سال 1396 |
سال 1397 |
سال 1398 |
سال1399 |
تعداد کل |
||||||
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
فراوانی |
درصد |
|
تعداد پیشنهادات مقبول |
10 |
32/26 |
4 |
14/82 |
5 |
15/63 |
2 |
10/52 |
1 |
9/1 |
22 |
18/33 |
تعدادپیشنهادات مفتوح |
2 |
6/45 |
0 |
- |
6 |
18/75 |
0 |
- |
3 |
27/27 |
11 |
9/17 |
تعداد پیشنهادات رد شده توسط کارشناسان |
8 |
25/80 |
7 |
25/93 |
9 |
28/12 |
13 |
68/43 |
3 |
27/27 |
40 |
33/33 |
تعدادپیشنهادات رد شده توسط شورا نظام پیشنهادات |
11 |
35/49 |
16 |
59/25 |
12 |
37/5 |
4 |
21/05 |
4 |
36/36 |
47 |
39/17 |
کل پیشنهادات واصله |
31 |
100/0 |
27 |
100/0 |
32 |
100/0 |
19 |
100/0 |
11 |
100/0 |
120 |
100/0 |
همانگونه که جدول فوق نیز نشان می دهد؛ طی پنج سال یعنی از سال 1395 تا سال 1399 تعداد کل پیشنهادات واصله به دبیرخانه نظام جامع پیشنهادات: 120 عنوان پیشنهاد بوده است. در این میان پس از ارزیابی کارشناسی و نیز برگزاری جلسات شورای نظام پیشنهادات؛ 22 عنوان پیشنهاد( معادل18/33 درصد) مقبول و مورد تأئید قرار گرفته اند. 11 عنوان پیشنهاد( معادل 9/17درصد) به صورت پیشنهاد مفتوح مورد پذیرش قرار گرفته است. در نهایت 40 عنوان پیشنهاد (معادل33/33 درصد) توسط کارشناس و 47 عنوان پیشنهاد( معادل39/17 درصد) توسط شورا رد شده است.